2017 Global Travel Price Outlook

AMSTERDAM, 19 juli 2016 –  De prijzen voor vliegtickets, hotelovernachtingen, autohuur en meetings & events zullen in het komende jaar wereldwijd vrijwel stabiel blijven of slechts marginaal stijgen. In 2017 zijn er zes belangrijke factoren die van invloed kunnen zijn op de prijzen in de reisbranche en de wereldeconomie in zijn geheel. Het gaat om de prestaties van opkomende markten, de financiële marktturbulentie, geopolitieke risico's, onzekerheid rondom Brexit, de fluctuerende Amerikaanse rente en de olieprijzen.

Dit blijkt uit de resultaten van de 2017 Global Travel Price Outlook. Een jaarlijks onderzoek -gezamenlijk uitgevoerd door de GBTA Foundation en zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel- dat de verwachte wereldwijde, regionale en landelijke prijzen binnen de zakelijke reisbranche in kaart brengt.

Kurt Ekert, President & Chief Executive Officer CWT: "We zien een relatief lage en voorzichtige economische groei. Het is belangrijk dat reizigers en travel managers hun reispatronen en reisuitgaven goed begrijpen en alert zijn op de impact van economische onzekerheid. Een goede planning stelt hen in staat om tijdig te anticiperen en daardoor nadelige financiële risico's uit te bannen."

Onderstaand een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten op de verschillende onderdelen.

•  Luchtvaart: De prognose is dat luchtvaartmaatschappijen hun prijzen iets laten stijgen (2,5%) volgend jaar. De daadwerkelijke vluchttarieven zullen echter in sommige markten mogelijk zelfs onder het niveau van 2015 uitkomen, door de lage brandstofprijzen. Verder wordt de impact van bijkomende kosten steeds groter; deze is gegroeid tot 7,8% van de wereldwijde luchtvaartomzet in 2015. Een trend die zich zal voortzetten.
  • Hotelovernachtingen: Mega hotelfusies zijn aan de orde van de dag. Pas in 2018 wordt de impact hiervan op de hoteltarieven verwacht. Ondanks de sharing economy mogelijkheden geven zakelijke reizigers de voorkeur aan traditionele hotels, vanwege hun uitgebreide dienstenpakket. In Europa zien we een gevarieerd prijsniveau. Een daling voor Oost-Europa (2,4%) en Midden-Oosten en Afrika (0,5) versus een lichte verhoging in West-Europa (1,8%).
  • Autohuur: Het competitieve klimaat is bepalend in de autohuurbranche. Dit heeft zowel wereldwijd als regionaal stagnerende tarieven tot gevolg.
  • Meetings & Events: Ondanks regionale verschillen zal de gemiddelde groepsgrootte marginaal toenemen (3-6%). De dagkosten per deelnemer stijgen wereldwijd licht.

GBTA Foundation

GBTA Foundation, opgericht in 1997, is de educatie- en onderzoekstak van de Global Business Travel Association (GBTA), ‘s werelds grootste zakenreis- en meeting handelsorganisatie met hoofdkantoor in Washington D.C. en locaties in zes continenten. Gezamenlijk beheren de meer dan 8.000 leden van de GBTA jaarlijks meer dan $345 miljard aan wereldwijde uitgaven voor zakenreizen en meetings. GBTA biedt haar groeiende netwerk van meer dan 28.000 reisprofessionals en 125.000 actieve contacten, trainingen, evenementen, onderzoek, belangbehartiging en communicatie. Voor meer informatie: gbta.org en gbta.org/foundation.

Over Carlson Wagonlit Travel

Carlson Wagonlit Travel (CWT) is een internationaal leidende organisatie op het gebied van zakelijk reismanagement en meetings & events. CWT bedient bedrijven en overheidsinstanties van uiteenlopende omvang in meer dan 150 landen en gebieden. Door het optimaal benutten van de vakkundigheid van haar medewerkers en technologische innovaties helpt CWT haar klanten om het hoogst mogelijke rendement uit hun reisprogramma te halen op het gebied van besparingen, dienstverlening, veiligheid en duurzaamheid. De organisatie levert op toegewijde wijze hoogwaardige diensten en ondersteuning aan reizigers. In 2015 bedroeg de pro forma omzet

van CWT van 100% dochterondernemingen en joint ventures 24,2 miljard USD. Als onderdeel van duurzaam ondernemen heeft CWT de United Nations Global Compact ondertekend. Voor meer informatie over CWT: www.carlsonwagonlit.nl. Volg ons op Twitter: @CWTBenelux.