Marriott's overname van Starwood verandert inkoopbeleid hotels voorgoed

AMSTERDAM, 5 juli 2016 –  De overname van Starwood door hotelketen Marriott zal de hotelindustrie aanzienlijk veranderen. De meest recente white paper van Carlson Wagonlit Travel (CWT) toont aan dat reisinkopers na moeten nadenken over mogelijke implicaties en gevolgen die deze overname kan hebben op hun reisprogramma.

Scott Brennan, CWT EVP & Head of Global Supplier Management: "Consolideren is geen nieuw fenomeen binnen de hotelindustrie. Wij denken echter dat de Marriott / Starwood groep een belangrijke vinger in de pap krijgt in de wijze waarop zakelijke hotelkamers worden ingekocht en verkocht. De hotelgroep heeft in 14 van ’s werelds top 20 steden bijna een derde van alle beschikbare kamers in handen. Op een aantal bestemmingen is dat zelfs de helft. Iedereen zal heel goed moeten nadenken wat dit voor consequenties heeft voor de hotelonderhandelingen."

Een belangrijk aandachtspunt is naleving van het reisbeleid. Voor de reisinkoper is dit een van de beste onderhandelingsmiddelen omdat het de mogelijkheid geeft om gericht op geprefereerd hotelvolume te sturen. Opvallend in het onderzoek van CWT is dat in 22% van de geboekte hotelovernachtingen buiten het reisbeleid om, het  om een Marriott hotel gaat en in 9% van de gevallen om een Starwood locatie.

De volledige impact van de nieuwe Marriott / Starwood hotelgroep zal pas najaar 2017 duidelijk worden. De hoteldeal tussen de twee partijen is hoogstwaarschijnlijk nog niet compleet gefinaliseerd bij de aankomende hotelonderhandelingen.

Brennan concludeert: “Ons advies is om nu al te starten met het plannen en de tactiek te bepalen voor de hotelonderhandelingen. Hoe beter de voorbereiding, hoe doeltreffender straks in het binnenhalen van goede deals.”

Lees CWT’s Hotel Consolidation white paper.

Over Carlson Wagonlit Travel

Carlson Wagonlit Travel (CWT) is een internationaal leidende organisatie op het gebied van zakelijk reismanagement en meetings & events. CWT bedient bedrijven en overheidsinstanties van uiteenlopende omvang in meer dan 150 landen en gebieden. Door het optimaal benutten van de vakkundigheid van haar medewerkers en technologische innovaties helpt CWT haar klanten om het hoogst mogelijke rendement uit hun reisprogramma te halen op het gebied van besparingen, dienstverlening, veiligheid en duurzaamheid. De organisatie levert op toegewijde wijze hoogwaardige diensten en ondersteuning aan reizigers. In 2015 bedroeg de pro forma omzet van CWT van 100% dochterondernemingen en joint ventures 24,2 miljard USD. Als onderdeel van duurzaam ondernemen heeft CWT de United Nations Global Compact ondertekend. Voor meer informatie over CWT: www.carlsonwagonlit.nl. Volg ons op Twitter: @CWTBenelux.